Objavljeno: 03. 12. 2016.

Višudi čakra

Vratni energetski centar je centar kreativnosti i intelekta. Naši najbolji kreativni radovi, uključujući i književnost, umetnost, muziku, filozofiju i teologiju proizilaze iz aktivnosti ovog centra.


Višudi čakra je centar verskih i intelektualnih aktivnosti. Intelekt može da se koristi za materijalni uspeh, kao i duhovni napredak. Najinteligentniji ljudi koriste svoje veštine i talenat za postizanje slave i bogatstva, ali tek nekolicina shvati potencijal intelekta za unutrašnju evoluciju, ljubav, samilost, razumevanje. Izraz ovih kvaliteta kroz govor i pisanu reč rezultirao je razvojem filozofije. Filozofija je umetnost i nauka koja duboko istražuje smisao života.

Koncentrisanjem na ovaj energetski centar duhovni tragaoci razvijaju predanost i ljubav prema Bogu. Oni proučavaju drevne Svete spise, slušaju predavanja, intelektualizuju ih i praktikuju religiju. Religija je praktični aspekt filozofije. Medjutim, tokom mnogih vekova religije su postale previše dogmatske i kao rezultat toga došlo je do eksplozije fanatizma, koji je zaslepio vernike do tačke zaboravljanja pravog smisla i značaja njihovih religija. Religija je sredstvo za evoluciju od nižih energetskih centara do onih viših. Sve religije sveta su latice istog cveta, cveta života i u stvari sve one se medjusobno dopunjuju.


Verska netrpeljivost


Ovo je priča o tri predstavnika različitih religija koji su putovali zajedno u prenatrpanom Indijskom vozu. Bili su to Hindu sveštenik, Hrišćanski sveštenik i Muslimanski imam. Njih trojica su sedeli u istom redu sedišta u istom kupeu voza. Svaki od njih je verovao kako je superiorniji u odnosu na druge i očigledno je mislio da je njegova religija bolja od ostalih. Oni su strogo pokušavali da se medjusobno drže na distanci ni ne pogledavši jedan u drugog. Ispred njih je sedeo novinar koji se zabavljao njihovim ponašanjem i pitao se u sebi kako ljudi mogu da postanu toliko zatucani i dogmatski. Bilo je kasno u noć i san je savladao svu trojicu. Kada je neko na pragu sna, grubo fizičko telo postaje neaktivno, suptilno telo slabi, a kauzalno telo preuzima. Glave sve trojice su počele da klonu i da se naslanjaju jedni na druge, medjutim oni bi se brzo trgnuli i opet seli uspravno. Konačno posle nekog vremena sva trojica su legli da spavaju ali završili su ležeći tako da glavom dodiruju noge jedan drugome. Novinar je iskoristio retku priliku i svojim Polaroid aparatom je snimio tu scenu. Sledećeg jutra kada su ustali, oni su se opet medjusobno odmakli i još jednom pokušali da zadrže superioran stav. Novinar im je tiho pokazao fotografiju sa osmehom.

Naša telesna svest je ona koja pravi razlike. Religije bazirane na takvim razlikama postaju isparčane i stvaraju samo podelu. Ljudi koji duboko meditiraju razumeju duh koji je iza svih religija i njihovo unutrašnje harmonično jedinstvo koje povezuje sve vere.

Prečišćavanje uma je glavna aktivnost vratnog centra, koji se nalazi u kičmi iza grla. Prema Vedama, postoji osam svetinja u grlu, regionu čistoće, oslobodjenja i znanja. Hindusi veruju da kupanjem u svetim rekama kao što su Ganga i Yamuna postaju pročišćeni. Telo nesumnjivo postaje čisto, a zbog svoje jake vere aspirant takodje može i um u izvesnoj meri pročistiti, ali to je samo privremeno pročišćenje.


Kupanje u Gangi


Kada su učenici zapitali velikog sveca Šri Ramakrishna Paramahamsu: "Ljudi veruju da će biti potpuno oslobodjeni od greha i negativnih osobina kupanjem u reci Gangu. Da li je to istina?" Ramakrišna je odgovorio: "Nema nikakve sumnje u to." Učenik je negodovao: "Moj Učitelju, video sam ljude koji se svakodnevno kupaju u Gangi, a opet i opet čine iste grehe." Šri Ramakrišna se nasmejao i odgovorio:"Kada neko udje u Gangu svi gresi će ga napustiti, jer je u to vreme on uronjen u svojoj ljubavi prema Bogu. Gresi napuste telo ali strpljivo sede i čekaju na obližnjem drvetu ili na vrhu krova. Kada poklonik izlazi iz vode on se polako vraća na ono staro, svi gresi se polako spuštaju na njegovu glavu i on počinje iznova i iznova da čini iste greške"

Ako pogledamo svoj život možemo primetiti isti obrazac. Mi se zaklinjemo da se promenimo, pravimo nove rezolucije najmanje jednom godišnje i počinjemo u velikom duhu i sa velikim žarom ali jako lako nastavljamo naše loše navike, naše zavisnosti, naša verovanja. Postoji sinonim na Sanskritu "gaja snana vat" što znači "kao slonovo kupanje" i ovaj sugestivni izraz se koristi za opisivanje onih koji nikada ne odustaju od svojih loših navika. Slonovo kupanje je detaljno. On prvo napuni stomak sa dosta vode, a zatim mlazom te vode sa surlom više puta dobro istušira telo, dok ga ne očisti temeljno. Medjutim, čim izadje iz reke on se ponovo valja po blatu. Umesto kupanja u fizičkim svetim rekama Vede su sugerisale na unutrašnje pročišćenje kroz kupanje u unutrašnjoj oazi sebe koja se nalazi u Višudi čakri. Osam svetih mesta (tirthas) u grlenoj čakri su opisani kao: nenasilje, oproštaj, saosećanje, znanje, neposrednost, čistoća "sebe" i oslobodjenje.

Svih ovih osam vrlina se nalaze u Višudi čakri. Medjutim, čovek je potonuo u osam vrsti ljudskog ropstva. Uzroci tog ropstva obuhvataju: stid, mržnju, strah, tugu, ljubomoru, ponos, ego i predrasude. Sva ljudska bića su pod snažnim uticajem ovih osam negativnih osobina, koje baš kao jaka užad nas drže vezanim. Kupanjem ili punjenjem sa ovih osam božanskih kvaliteta, možemo očistiti naše umove i pobeći iz stanja ropstva.


Nilakantha - Plavo Grlo


Hindu Bog Šiva vlada grlenim centrom. Šiva, kako bi spasio svet, još jednom je popio smrtonosni otrov koji je pretio da proguta celi univerzum. On je znao da ako proguta otrov i on će biti uništen, a pošto nije mogao ni da ga ispljune ni da ga proguta, Šiva ga je držao zaključanog u grlu. Njegovo grlo, koje je držalo otrov, dobilo je plavu boju. Zbog toga je dobio nadimak Nilakantha ili u prevodu "onaj sa plavim grlom".

Hindu mitovi uvek sadrže skrivenu metaforu. U ovom slučaju, vrat je centar govora što može biti izuzetno moćno. Sa našim govorom mi možemo stvoriti stanje harmonije, ljubavi, razumevanja ili stanje mržnje, gorčine i bola. Grlo ima potencijal da sadrži otrov ili nektar. Moramo da govorimo sa razumevanjem i ljubavlju. Kao Šiva, moramo da zadržimo gorki otrov i odbijemo da povredimo druge našim grubim rečima.

by Paramhansa Prajnanananda